Pühapäev, 4. detsember Tee avaleheks |Hakka fänniks!
saarlane.ee
  Kalender
  Kontaktid
  Dokumendid
  Lemmikviited
  Koputaja
  Kasutaja profiil
Uudised
  Saaremaa
  Hiiumaa
  Eesti
  Välismaa
  Uus meedia
  Arhiiv
Kuulutused
Foorum
Kuhu minna?
Mängud
E-kaart
Galerii
Kataloog
I-kaart
Webmail
Naljanurk
Toob Saarlase sinuni!
Toob Saarlase sinuni!
Toob Saarlase sinuni!
  E-post Parool .Uus kasutaja | Unustasin parooli
 
  | prindi | saada sõbrale | kommentaarid e-postile |  
  DEBATT: Kas Kuressaare linnale on vaja pikemat lennurada? (90)  
  Töötasin aastatel 1990 kuni 1998 Kuressaare linnavalitsuses linnainsenerina ja olen pärast sellelt kohalt lahkumist pidanud ebasobivaks avalikult arvamuse avaldamist tänaste tegemiste kohta.

Ma ei tee seda ka praegu, kuid tahan rahvale lihtsalt selgitada minu arvates väga suurt osa linna elanikkonda puudutavat probleemi.

Tunnistage, kes teist on lugenud 2005. aastal linnavalitsuse ametlikku teadet ajalehtedes Kuressaare lennuvälja detailplaneeringu algatamise kohta, mis sisaldab lennuradade pikendamist ja on suunatud tingimuste loomiseks suurema reisijatearvuga lennukite vastuvõtmiseks. Arvan, et suhteliselt vähe.

Vastavalt linna ehitusmäärusele ei ole seda teadvustatud volikogus ja planeeringu menetlemine kuulub linnavalitsuse kompetentsi. Seaduslikult on kõik korras.

Samas, et ei korduks kesklinnas piirivalvemasti püstitamise järel tekkinud lainetus, on minu eesmärk kutsuda rahvast mõtlema ja demokraatlikult avaldama oma arvamust juba eelnevalt, mitte siis, kui on hilja ja me oleme pandud fakti ette.

Niisiis asjaolud, mis peaksid minu arvates ärevaks tegema.

Lennuvälja pikenemine (laienemine) on võimalik üksnes elamukvartalite suunas, mere poole seda teha ei saa. Kehtiva linna üldplaneeringu kohaselt ei olnud ette nähtud lennuvälja ehitust elamukvartalite suunas. Otseselt jäävad lennukoridori alla Ida-Niidu elamurajoon koos täpselt kursi all oleva lasteaiaga, Marientali uued ja vanad kvartalid. Kõik, kes selles piirkonnas elavad, võivad ette kujutada, mis olukord tekib, kui lennuk peab maha jõudma palju varem, kui siiani. Kavandatakse ka märksa suuremaid lennumasinaid. Lähteülesandes on kirjas, et lennuraja pikenduse tegelik pikkus kavandatakse pärast keskkonnamõjude hindamise tulemuste selgumist.

Suuremate lennumasinate vastuvõtmise eesmärgil renoveeritav rada toob kaasa lennukoridoris otseste elamistingimuste halvenemise. Elamistingimuste tõenäoline halvenemine seisneb olulises mürataseme, vibratsiooni, õhusaaste, pinnasesaaste (lennukikütus ja heitegaasid) suurenemises. See tekitab kõnealuses piirkonnas elavale mitmele tuhandele inimesele täiendava kahju. Võlaõigusseaduse kohaselt on see küll perioodiliselt hüvitatav.

Lennundus on kõrgendatud ohu allikas. Esimese linna üldplaneeringu algatamise ajal oli see probleem samuti üleval, kaaluti isegi lennuvälja väljaviimist linnast.

Üleriigilise planeeringuga seotud prioriteetsete lennuväljade kohta on Roomassaare lennuvälja kohta kirjas lennuraja pikkus kuni 1500 m ja olukorras, kus lennuväli ei võimalda enam rahuldada lennutranspordi vajadusi, kerkib üles alternatiivse lennuvälja rajamise küsimus. See on fikseeritud ka üldplaneeringus, mille kohaselt on võimalik raja rekonstrueerimine, tehnilise varustuse ja teenindustingimuste parandamine.

Nüüd on saabunud aeg, kus linnale tehakse juba ettekirjutusi ja kõige ilmekam näide on prügimäe äraviimise tingimus (linde lendab palju). Võib-olla tulevad pärast laiendamist juba piirangud elamiseks jne. Mis see linnale siis maksma läheb?

Lennuraja pikendamine elamukvartali otsesesse lähedusse vähendab oluliselt kinnisomandi turuhinda. Seetõttu ei ole võimalik praegustel elanikel ilma materiaalset kahju kandmata ka elukoha vahetamise eemärgil kinnisvara müüa. Alles eelmisel aastal linn ise laiendas Marientali kvartalit ja müüs krunte. Need jäävad nüüd palju lähemale lennuväljale.

Lennuväljal suuremate lennumasinate vastuvõtmine soodustab kindlasti välisturistide ja SPAde külastajate majanduslikult ökonoomsemat Kuressaarde toomist. Kuid kas see peab toimuma sellise hinnaga? Oma elanike tervise ja turvatunde arvelt? Ning kas see on vastavuses linnavalitsemise põhimõtetega, et kohalik elanik on esmane. Võib ju kasutada edasi väikeseid ja keskmisi lennumasinaid, millega ollakse siiski harjunud ja mille mõju on väiksem.

Kuressaare kui terviselinn. Minu arvates ei peaks linnavalitsus rajama üksnes jalgrattateid, terviseparki jne. Kahtlemata on need ka väga tähtsad ja vajalikud, kuid tulevikuvisioonis peaks lennuväli hoopis linnast sobilikku kaugusesse viidama, mitte siin laiendatama. Lennuvälja tegevuse aktiviseerimine mõjutab otseselt ja kaudselt mitte ainult neid, kes seal lennukoridoris elavad.

Elan ise samuti peaaegu lennutee all Marientalis. Kuid minu jutt ei ole lähtunud ainult isiklikest huvist, vastupidi – kogemustest. Ma ei kujuta päris ette, mis juhtub, kui suured Boeing-tüüpi lennukid senisest veel lähemal maandudes-tõustes meist üle lendavad. Selliste lennumasinate vastuvõttu on laienduse all mõeldud.

Tahan, et inimesed saaksid olukorrast aru. Et oleks hiljem vähem neid, kes pole midagi kuulnud. Huvitav oleks teada tervisespetsialistide arvamust olukorrast.

Elanike nimel me pöördume linnavalitsuse poole ka samasisulise märgukirjaga.

Detailplaneeringu protsess on avalik ja selle kõikide etappide lõpetamise eel toimuvad linnavalitsuses avalikud tutvustused. Eriti oluline on keskkonnamõjude hindamine (KMH). Olge siis palun head ja jälgige lennuvälja detailplaneeringut käsitlevaid linnavalitsuse ametlikke teateid, tulge kohale ja andke oma hinnang toimuvale.
 
  Anne Oolup Meie Maa 08-03-2006  
 
Jaga | FacebookTwitter  |
 
 
Lisa oma kommentaar
Nimi
E-Post
 
 
 
 
  Otsing Saarlasest
 
<< Märts 2006 >>
ETKNRLP
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
  Kas vaktsineerid end, koroonaviiruse vastu?  
  Jah.  
  Ei.  
  Võibolla.  
  Olen juba vaktsineeritud.  
  Tulemus

Soovita hääletust
 
  Päevapakkumised
Facebook
Neti.ee
Google
Parvlaevade sõidugraafik
Ilmakaart
Krediidipank
Swedbank
SEB
Online raadiod
Lingileht
Saaremaa postiindeksid
 Barbara, Barba, Parba, Varve, Varje, Varju 
© Deevision Webgraphics Kontakt | Reklaam | Screensaver | Rss | Külastajaid 3619 Veebimajutus: www.eq.ee